Jongeren en scholen

Learning by playing

Onze escape game biedt een uitdagende en tegelijk veilige omgeving om skills en talenten te oefenen. De skills, die nodig zijn om als onderneming innovatief te blijven, omschrijven we met 4 C’s:

    • Creativity: denken buiten bestaande kaders
    • Communication: op een goede manier informatie uitwisselen
    • Collaboration: samenwerken en oog hebben voor nieuwe mogelijkheden en netwerken
    • Critical thinking: vanzelfsprekendheden in vraag stellen

Het zijn 21st Century Skills, de vaardigheden van morgen.

Beste mensen van Antcollectief,

Ik wil jullie heel hard bedanken voor de prachtige boost in zelfvertrouwen die jullie m’n zoon hebben gegeven. Jullie kwamen met een escape game naar de klas van m’n zoon die sinds dit jaar in het buitengewoon onderwijs zit. Klaas heeft het best moeilijk gehad met zich aan te passen aan de nieuwe context. Het eerste middelbaar in een type 9 (voor jongeren met autisme en normale begaafdheid) school is met veel emoties en aarzeling gepaard gegaan. Ik heb hem nooit enthousiaster weten thuis komen dan de dag waarop jullie het game met zijn klas speelden. Want jaaaaaa, ze waren in hun missie geslaagd. Hij had dat goed gedaan, zijn klas had dat goed gedaan en hij verwoordde zelf prachtig ‘we hadden iedereen nodig om te slagen in onze missie en we waren een superteam’. Sinds die dag is Klaas met andere ogen naar z’n klasgenoten gaan kijken; in plaats van een klas waarin het soms wat vreemd vertoeven is omdat iedereen er eigen zorgnoden heeft, is het een team geworden dat slaagt in een missie. Mijn moederhart zwol die dag nog wat aan. Heel veel dank!!

Kaat, mama van Klaas

Learning by making

Je leert niet alleen door een escape room te spelen. Je leert nog veel meer door er eentje te bouwen. Het is een reële en complexe uitdaging om een ruimte om te bouwen tot een ervaring.

Thema, verhaallijn en puzzels uitwerken en samenbrengen tot een meeslepende spelervaring is een iteratief en creatief proces.

In een reeks workshops dagen we jongeren uit om zelf een escape room te bouwen en uit te baten. Doorheen het ontwerp- en bouwproces werken jongeren op een speels en geïntegreerde manier aan 21st century skills: samenwerken, probleemoplossend denken, creativiteit, leiderschap…

Aanbod

Coachingtraject voor individuen en groepen

    • 1,5u voorbespreking + spelen van een escape game (max. 6 personen per game)
    • 1,5u nabespreking met volledige groep

Projectweek: Bouw je ontsnapping

In een reeks workshops gaan jongeren zelf aan de slag.

  • Workshop 1: wat is een escape room?
  • Workshop 2: ontwerp escape room
  • Workshop 3: bouwen en speeltesten
  • Workshop 4: spelen en uitbaten

We werken op maat. Het is mogelijk om de volledige projectweek of afzonderlijke workshops te volgen.
We bezorgen je een overzicht met eindtermen en hoe dit project er aan bijdraagt.

Puzzel workshopping

Soms zit je als escape room maker zelf vast. Mis je bepaalde technische 21st Century Skills. Deze skills crowdsourcen we bij school-dropouts. We krijgen hulp bij het ontwerpen van nieuwe puzzels van een aantal jongeren. Wat deze jongeren gemeenschappelijk hebben is dat ze het moeilijk hebben met de klassieke manier waarop wiskunde, techniek en taal onderwezen wordt. Het zijn YouTube-leerders, experimenteerders en gamers. We werken samen aan bestaande en nieuw puzzels.

 ik ga voor 21st century skills

Pers

Leerlingen bouwen vier escape rooms: “Scholen moeten inzetten op 21st century skills” – Gazet van Antwerpen 25 juni 2018

Kleuterschool en Escape Rooms te bekijken tijdens feest in JF Willemsschool – Radio Zuidrand 22 juni 2018

Klassen worden escape rooms bij opening nieuwe school – Het Laatste Nieuws 22 juni 2018